Kdysi
jsem v knihovně úplně náhodou sáhla do regálu mezi poezii a v prstech
mi uvízla útlá knížka. Jako když člověku osud vede ruku. Ta knížka se jmenovala
se Nebezpečné touhy. Po první přečtené básni jsem věděla, že mě bude provázet
celým životem.
Autorem je Konstantin Kavafis. Když jsem o
něm hledala nějaké informace, udivilo mě, že se o něm nikde nepíše. Prostě
nikde nic, jen nepatrné střípky. O to víc respektu budí dílo, které po něm
zůstalo. Hlas, který zní jako ozvěna dávného jména, ale nikdo neví, komu
patřilo.
Žil v letech 1863 až 1933. Narodil se
v Alexandrii, a přesto byl Angličanem s řeckým původem. Překvapilo
mě, když jsem se dočetla, že měl anglickou chůvu, se sourozenci mluvil jen
anglicky a nikdy se nezbavil svého oxfordského akcentu.
A
co je nejzvláštnější, první náčrty svých básní prý psával anglicky
a teprve v definitivní verzi je překládal do řečtiny. Pohnutá doba,
pohnutý osud. Sám v sobě viděl posledního alexandrijského básníka.
Sotva můžeme hodnotit, jakým byl člověkem.
Narazila jsem i na informaci o jeho homosexuálních sklonech. V jeho
básních se ale odráží vzdělání, moudrost, úcta k životu, pokora, naděje i
pocit marnosti.....
Z hlediska obsahu dělí kritici jeho
dílo do tří částí. Na básně filosofické, historické a požitkářské (má to
vznešenější výraz, ale já nerada používám cizí slova)
V těch historických najdeme celou
armádou řeckých bohů. Jsou těžké a člověk musí vynaložit úsilí, aby je
pochopil. Požitkářské jsem nějak nezaregistrovala a ty filozofické se otiskly
v mé duši.
Vždycky jsem měla pocit, že umělec za svůj
život vytvoří spoustu věcí a nikdo nemůže říct, která je horší nebo lepší.
Některé jsou prostě jiné než ostatní, do některého díla dokáže umělec vložit
svou duši. Sám těžko ví, jak se to podaří a kdy se to podaří. V těchto básních
ale duše posledního alexandrijského básníka zcela určitě je ....
DUŠE STARCŮ
V těch starých, zvětšených a sešlých mužích
se staré duše třesou.
Jak nuzné, žalostné jsou,
jak se jim nelíbí ten život, který vláčí.
A jak ho hýčkají a milují až k pláči,
jak tragikomicky se chvějí
nadějí, beznadějí
těch starých, scvrklých, poničených kůžích.
SVÍCE
Budoucí dny stojí před námi –
planoucí svíce, dlouhá řada
zlatých, horkých, plápolajících svící.
Za námi minulé dny –
smutná řada pohaslých svící,
z nejbližších dosud stoupá kouř –
jsou chladné, zkroucené, pokryté voskem.
Nechci se ohlédnout, je mi to trapné,
mučí mne vzpomínat na jejich někdejší záři.
Dívám se dopředu, na své hořící svíce.
Nechci se ohlížet, dívat se s hrůzou,
jak rychle narůstá temná řada,
jak rychle přibývá pohaslých svící.
STAŘEC
V hluku, jenž šumí všude kolem,
starý muž shrbený nad kavárenským stolem,
hrouží zrak do novin, zamlklý, málo sdílný.
Sklíčenost stáří se mu zračí v oku:
teď přemítá, jak chabě užil roků,
kdy býval krásný, výřečný a sdílný.
Velice zestárl: cítí to, ví to.
A ještě včera – jak je mu to líto –
byl mlád. Tak rychle všechno táhlo k ďasu!
Ta jeho rozvážnost! Tropila si z něj šašky,
jak mohl uvěřit slovům té lhářky,
když stále šeptala: „Zítra. Dost času!“
Vzpomíná na vášně, jež zkrotil, na radosti,
kterých se vzdal, a na příležitosti,
jež navždy promarnil. Bláznovství holé!
…Z těch myšlenek
a z toho vzpomínání
je jako opilý….Svou těžkou hlavu sklání
A usíná na kavárenském stole….
NEJNIŽŠÍ STUPEŇ
Jednoho dne si mladý básník Eumenés
postěžoval Theokritovi:
„Začal jsem psát už před dvěma léty
a dokončil jsem jednu báseň.
Je to mé jediné dokonalé dílo.
Zdá se mi, že je příliš strmý
výstup k vrcholům poezie.
Z nejnižšího stupně, na němž teď stojím,
já ubožák asi nikdy nedojdu daleko.“
Theokritos mu na to řekl: „Tvá slova
jsou nevhodná a urážlivá.
Ač stojíš na nejnižším stupni, smíš být šťastný a
hrdý.
Není to málo, cos dokázal,
už to je veliká sláva.
I na tom nejnižším stupni
stojíš vysoko nad davem lidí.
Svým dílem jsi dosáhl práva
být občanem obce, jíž vládne myšlenka.
Je těžké a vzácné nabýt
v té obci občanské právo.
Na její agoře vládnou zákony,
které žádný dobrodruh neošálí“.
CHE FECE …IL GRAN RIFIUTO
Od každého z nás je jednou vyžádáno
buď veliké Ano, nebo veliké NE.
Ten, kdo je má v sobě dávno připravené,
není na rozpacích, vysloví své Ano
A jde dál svou cestou, čestný, důležitý.
Druhý nelituje. Tomu, kdo se zeptá,
řekne své Ne znovu. A přece ho deptá
toto Ne – byť správné – celé jeho žití...
OKNA
Vláčím se temnými komnatami
a stále se snažím ve smutných dnech
najít okna. Byla by to radost
najít alespoň jedno – nebylo by to málo.
Žádná okna však nevidím, třeba je ani
neumím hledat a jsem tomu rád.
Možná, že by mi se světlem jenom přibývala starost.
Kdo ví, co by mi ukázalo..
JEDNOTVÁRNOST
Za jedním jednotvárným dnem se beznadějně
plíží zas další, stejný. Přiházejí
stejné věci, zas a znovu – stejné
chvíle nás drží a pak opouštějí.
A měsíc střídá měsíc. Snadno, třeba nerad,
si představíš, co chystá příští doba:
co přichází, je nudné, měls to včera,
zítřek se dávno zítřku nepodobá.
Hradby
Bez lítosti a studu vyhnali
kolem mne hradby, sahají až
k nebi.
Sedím teď uvnitř a jsem
zoufalý.
Sudbou se užírám.
Vždyť bylo zapotřebí
udělat ještě tolik věcí…
Kdy jen tyhle zdi vyrostly?
Jak dlouho jsem nevnímal
zedníky
kladoucí cihlu
k cihle?
Svět zavřeli mi rovnou před
nosem…
MĚSTO
Řekl jsi : „Půjdu jinam,
půjdu k jinému moři.
Najdu si jiné město,
živější, půvabnější.
Každé mé úsilí tu chřadne,
v zemi zdejší
je moje srdce mrtvé, jsem
jako pohřbený.
Žít dál v tom marasmu
je věru bez ceny.
Vidím, kam dohlédnu, kam
vedou mě mé kroky,
jen černé spáleniště, plané
roky,
čas, jež jsem promrhal a
darmo nechal shořet.“
Nenajdeš jiný kraj,
nenajdeš jiné moře.
Tvé město půjde
s tebou. Chůzí stejně marnivou
půjdeš touž ulicí,
v týchž čtvrtích budeš stárnout,
v týchž domech
zešedivíš. Do toho města
půjdeš vždy znovu. Není jiná
cesta
a nedoufej, že kroky jinam
zavedou tě.
Ty, kterýs promarnil svůj
život v tomto koutě,
ztratils jej navždy a
všude….
CO JE V TVÉ MOCI
Nemůžeš-li sám rozhodnout,
jak budeš žít,
usiluj aspoň o to,
co je v tvé moci :
nepromarni svůj život
v zajetí světského
ruchu,
v planých řečech a
společenských stycích.
Nepromarni jej marným
blouděním,
nedovol, aby prázdně plynul
v pošetilosti a
všednosti
jednotvárných setkání a
vztahů
a odcizil se ti
k neunesení….