K tomuto městu mám hluboký citový vztah. Není divu, je to místo,

kde  jsem  se  narodila (mimochodem  stejně  jako  slavný  operetní

skladatel Franz Lehár nebo velikán  maďarské literatury Mór Jókai)

 

Komárno leží na místě, kde se Váh vlévá do Dunaje.....

 

image004

 

Tohle je Váh. Bydlela  jsem jen  pár metrů od jeho  břehu.  A s lítostí

připouštím, že si ho ve svých vzpomínkách dnes už vůbec nevybavím.

 

 

P1000622

 

   A Dunaj, vlastně spíš  jen  mrtvé rameno Dunaje,  které dnes slouží 

   jen říční dopravě, nejspíš jako  překladiště. Komárno  bývalo  kdysi 

   velice známou loděnicí, která vznikla koncem 19. století  a nejdříve

   nabízela  jen  jednoduché  opravy  říčních lodí a člunů. Dnes má ve

   své  výrobní  historii více  než  1 900  námořních  a říčních plavidel

   různých  typů, včetně  osobních lodí,  tankerů,  remorkérů,  člunů a

   víceúčelových nákladních lodí. Její sláva už ale nejspíš pominula....

 IMG_9446

  Tak aspoň přístav. Bezesporu  má nejen  za soumraku své kouzlo....

 

 

Komárno historicky patří  mezi  nejstarší  města na Slovensku. Má za

sebou bohatou historii a není divu. Takto strategicky významná místa

byla osidlována již v dávnověku. Městská práva Komárnu udělil král

Béla IV. už v  roce 1265.

Pevnostní systém, který  byl v  19. století nejsilnější obrannou stavbou

Rakousko-Uhersku, je výrazný i dnes. První pevnosti tu  vznikly 

za dob bojů proti Turkům. Když později  turecké nebezpečí  pominulo

přestaly se hradby udržovat, chátraly a v 18. století byly navíc dvakrát

poničeny zemětřesením.  K obnovám a úpravám  pevnostního systému

došlo pak znovu za  napoleonských válek. Opevnění se  pak  postupně

dobudovávalo několik desetiletí, jeho konečná podoba je z roku 1877.

 

 

P1000667

 

P1000689

 

 

Komárno bylo čistě maďarské až  do roku 1918.  Ačkoliv  vyhlášením

Československa se  stalo součástí nové země Slovenské,  Maďaři se ho

nechtěli vzdát a  vypukl ozbrojený boj,  který byl  nakonec neúspěšný.

Původní  jedno město bylo rozděleno ve dvě.  Jižní část,  přesněji  jen

malé  předměstí,  která  zůstala  Maďarku, začala  být  reorganizována

na město a dnes patří k  významným  železničním  křižovatkám. Dnes

se jmenuje  Komárom.  Komárno  se  naopak stalo významným česko-

slovenským přístavem na Dunaji.

 

image002

 

Obě města spojuje Alžbětin most postavený na konci 19.století, který

býval hraničním přechodem. Večer má romantickou atmosféru...........

 

 

 

Maďarská  menšina  v  Komárně  však  i  dnes  tvoří více než  šedesát

procent. Městu zůstal do jisté míry maďarský charakter a dvojjazyčné

nápisy jsou běžné. V Komárně se nachází  i maďarská univerzita, jako

jediná na Slovensku. Často slyším otázku, jestli spolu obě strany ještě

i dnes bojují. Co myslíte?

 

 

P1000674

 

 

P1000672

 

Odpovědí je možná mimořádná turistická atrakce Komárna. Jmenuje

se Nádvoří Evropy a vyrostlo v  historickém  centru  města  v  letech

1999 - 2000.  Je   to  jedinečné  stavební  dílo  architektů  z  Ateliéru

Evropa. Na nádvoří stojí  domy  představující  typickou architekturu

45 evropských zemí a regionů. Nebudí  to dojem  nějakých hádek J.

 

 

Slyšela jsem jednou i názor, že Komárno  je to nevkusné město, plné

paneláků a Budovatelských monster. Možná ano, ale město,  které je

vyhlášenou památkovou zónou  a dokázalo  si uchovat  čtyři desítky

památek a dokonce tři kulturní  památky,  by stálo určitě za zmínku i

kdybych se v něm nenarodila.

 

 

P1000627

 

P1000655

 

 Tohle jsou naopak místa, která si ve vzpomínkách vybavím dobře J.

 Římsko-katolický kostel sv. Rozálie, klasicistická stavba vybudovaná

 V letech 1840-1843 a vodárna, pro Komárno tak typická.....