Navázat
komunikaci s nekomunikujícím člověkem není možná až tak nemožné, jak se
zdá. Jen si nesmíme myslet, že ho v krátké době přimějeme používat metody
alternativní komunikace a budeme si s ním pomocí obrázků povídat třeba o
počasí. Všechny techniky při komunikaci s nekomunikujícím klientem slouží
k tomu, abychom zjistili základní potřeby takového člověka. Abychom
zjistili, proč odmítá třeba jíst, proč dochází k sebepoškozovacím
záchvatům nebo k projevům agrese. Proč je takový člověk chvíli apatický a
během chvilky hází vším možným. Nebo
třeba proč je pořád tak neklidný, že se s ním nedá vůbec pracovat....
Komunikace je vždycky přenos
nějakých informací mezi někým. Komunikující člověk je schopný sdělovat různé
informace a taky za ně nese zodpovědnost. Nekomunikující člověk sice vysílá
nějaké signály, předává pomocí pocitů nějaká sdělení, ale nenese za ně žádnou
zodpovědnost. Není jeho vinou, pokud jeho signály špatně vyhodnotíme.
Takže když se dostaneme do kontaktu s nekomunikujícím
člověkem, hledáme techniku, kterou budeme moci přečíst signály, které
k nám vysílá. Pomocí těchto technik si děláme představu o jeho potřebách.
Tato představa vzniká v nás. Nebývá přesná a nemáme nikdy plnou jistotu,
že jsme sdělení pochopili správně. Vzniká hypotéza,
hypotéza o potřebách člověka. Každý, kdo pracuje pouze s hypotézou,
pracuje a reaguje mnohem citlivěji. Hypotézy pak vyhodnocujeme a proměňujeme.
Je to fáze takzvané projekce. Tato
fáze je nejobtížnější. Pokusím se vysvětlit proč.
Napadne-li nás nějaká
hypotéza, vychází z nás. Dobře, je podložená nějakým pocitem, který jsme
získali od někoho druhého, ale vychází z našich zkušeností a prožitků.
Pokud máme nějakou hypotézu, nějakou domněnku, musíme oddělit to, co je naším
přáním a co je přáním toho druhého člověka. Pokud vyhodnotíme, že ten druhý
člověk potřebuje klid, neznamená to, že právě já jsem ten, kdo je unavený a
touží po klidu? Pokud mě napadne, že ten druhý člověk se cítí sám, nejsem
osamělá já? Netrápí mě, že se každý večer vracím do prázdného bytu? Projekce je
vlastně takové sebehodnocení. Přináší nám osobní růst, uvědomování si sama
sebe. Nacházíme zpětnou vazbu. Pomáháme, ale nám samotným je nám pomáháno.
Projekce je hodně osobní a soukromá věc. Je to pokus, nad kterým přemýšlíme.
Takže pokud se dostanu za
fázi projekce a vyhodnotím svoje hypotézy, je dobré si o svých domněnkách
s někým popovídat. Přichází takzvané sdělení
v týmu. Může mít různé podoby. Tým může tvořit pracovní kolektiv,
konzultant, nějaká blízká osoba. Sdělení v týmu nám slouží k tomu, abychom
viděli problém z více pohledů. Abychom se ujistili, že naše hypotéza může
být správná. Nezapomínáme ale, že se pořád jedná o hypotézu. Pak přichází realizace. Na základě vyhodnocené
hypotézy dojdeme k nějakému konkrétnímu zjištění.
Zjišťování potřeb má vlastně
jeden stálý postup: Kontakt – Hypotéza –
Projekce – Sdělení v týmu - Realizace
Tak například: Snažím se
zjistit, proč je dotyčný člověk agresivní vždycky, když vejde do jídelny. Sednu
si k němu (kontakt) a začnu hledat (hypotéza). Je tam hodně lidí. Ale
v obýváku je taky hodně lidí a tam je klidný. Nemá rád nějaké jídlo. Včera
byl k obědu špenát. Babička ale říkala, že špenát má rád. Nerad chodí do
jídelny. Ale chodíval do jídelny i dřív a byl klidný. Agresivní začal být až v poslední
době. Kdy v poslední době? Od minulého měsíce. K jaké změně došlo
v minulém měsíci? Vymalovala se jídelna. Jakou barvu měla jídelna dřív?
Bílou a teď je žlutá. Nevadí mu žlutá barva na stěnách? A nevadí ta žlutá barva
náhodou jen mně? (projekce). Dobře, tak se zeptám ostatních. Myslíte, že mu
může vadit žlutá barva na stěnách jídelny? (sdělení v týmu). Tak fajn.
Možná ano. Dám mu oběd do jiné místnosti, třeba do pokoje (realizace,
experiment). A je po problému.
Ale možná taky po problému
není. Pak se vracím zpátky k prvotnímu kontaktu a jedu od začátku.....a
třeba vyberu jinou techniku
Jaké jsou techniky zjišťování potřeb při komunikaci
s nekomunikujícím člověkem?
1. INTUITIVNÍ
2. RACIONÁLNÍ
INTUITIVNÍ TECHNIKY
Empatická fantazie
Empatická fantazie je
založená na představivosti. Představíme si, že jsme tím nekomunikujícím
člověkem, se kterým chceme navázat komunikaci. To znamená, že ho vidíme ve
svých myšlenkách a snažíme se ve své fantazii vidět situace, které ten člověk
prožívá. Vidíme, že ráno vstává, je zmatený, odmítá snídani, pak se stáhne do
kouta, stojí v tmavé chodbě a podobně. Nemusíme s tím člověkem být.
Jen si vybavujeme, co běžně dělá a snažíme se s ním všechny tyto situace
prožít. Vidíme například, že ráno, když nám připadá zmatený, je na chodbě plno
lidí. Já taky nemám ráda plno lidí kolem sebe a ke všemu ještě ráno, kdy po
probuzení sotva vnímám. A vyvodíme si z toho, že mu možná vadí hluk. Nebo
si uvědomíme, že začal být zmatený až potom, co nenašel zubní kartáček na svém
místě. Nemusíme zoufat, pokud se nám nepodaří vcítit se do jeho pocitů. Často
nás během takového přemýšlení napadne, co ten člověk potřebuje, aby se cítil
dobře. Přenášíme a vyhodnocujeme svoje
pocity. Snažíme si ujasnit, jak bychom se v takové situaci cítili my. Ten
druhý člověk na nás působí. My něco cítíme a v tom něčem je většinou
impuls a nápad toho, co ten druhý člověk potřebuje.
Každou takovou situaci,
kterou si představíme, vyhodnotíme a vytvoříme nějakou hypotézu. Příklad:
člověk celé hodiny leží, netečně zírá do stropu a vypadá smutně. Může to
znamenat, že se nudí. Nebo se mu po někom stýská. Nebo je smutný z toho,
že k obědu nedostal oblíbený zákusek. Tyto hypotézy jsou důležité, protože
na jejich základě pak pracujeme dál.
Imaginativní rozhovor
Vidíme nekomunikujícího
člověka a představujeme si, jak by asi vypadal rozhovor s ním, kdyby mohl
normálně mluvit. Zajímavé je, s kým vlastně v takovém případě člověk
mluví. Sám se sebou? Možná to tak vypadá, ale v praxi je to konzultace
našeho vědomí s nevědomím. Pokusím se to přiblížit. Žijeme v tomhle
světě a každou chvíli dostaneme nějakou informaci, něco prožíváme, něco cítíme.
Trpíme, jsme šťastní, rozčilujeme se, upadáme do depresí. Všechno, co se nám
přihodí, si někam ukládáme. Je to prožitek, situace, která se nás jednou
dotkne, a my jí nemůžeme vymazat. Takže to, co se nám hodí, ukládáme do svého
vědomí. A to, co nás nějakým způsobem ohrožuje, uložíme do nevědomí. Ať chceme
nebo nechceme, ukládáme všechny informace. Třídíme všechno na něco, co víme a
chceme a na to, co víme, ale často si nechceme přiznat. Z toho paradoxně
vyplývá, že víme všechno, jen si musíme rozpomenout J.
Takže při imaginativním
rozhovoru si člověk klade otázky, vyvstávají mu různé obrazy, ze kterých se pak
odvíjí další směr rozhovoru. Člověk pracuje sám se sebou a informacemi, které
má uložené v sobě. Zajímavé je zjištění, že nic, co není v nás, nemůžeme vidět v tom druhém.
Modelový rozhovor
Při modelovém rozhovoru
nepotřebujeme bezpodmínečnou přítomnost člověka, jehož potřeby se snažíme
zjistit. Poprosíme nějakého jiného člověka, který je nám ochotný pomoci. Může
to být kdokoliv. Nemusí ani toho nekomunikujícího znát. Celý postup modelového
rozhovoru vypadá asi takto: Já znám člověka, o kterém potřebuji něco zjistit.
Proto představuji toho člověka. Zaujmu pozici, v jaké obvykle sedá, budu
dělat to, co obvykle dělá. Například budu sedět na židli u okna a budu se
jednotvárně kývat dopředu a dozadu. Pak najednou vstanu, oběhnu místnost, kopnu
do stolu a zase se vrátím na místo na židli u okna. A budu se znovu kývat.
Tentokrát ze strany na stranu. A člověk, který mi dělá partnera při modelovém
rozhovoru, se ptá:
„Proč se kýveš? Já kdybych to
dělal, udělá se mi špatně. Jak se přitom cítíš ty?“
„Přináší mi to klid....“
„Proč potřebuješ klid? Cítíš
se v nebezpečí?“
„Ne, jsem naštvaný...“
„Proč jsi naštvaný? Naštval
tě Někdo?“
„Ne jsem naštvaný proto, že
se nudím.“
Vyvstávají nám najednou
situace a otázky, na které nacházíme odpovědi. Když s modelovým rozhovorem
končíme, uděláme vyhodnocení, na základě kterého dostaneme nějakou hypotézu.
Pozorování
Základem pozorování je
splynutí s prostředím, ve kterém se nekomunikující člověk nachází. Jde o
tiché pozorování. Můžeme sedět i v přeplněné místnosti, ale soustředíme se
jen na konkrétního člověka. Může vědět o naší přítomnosti, ale nijak ho
nevybízíme k očnímu kontaktu ani k jiné formě navazování komunikace.
Sedíme a zkoumáme svoje pocity. Vnímáme, co se s námi v tom prostředí
děje. Sledujeme, kam se ubírají naše myšlenky. Nějak reagujeme, nějak se cítíme
a není to náhoda. Prostředí na nás působí, lidé na nás přenášejí svoje pocity,
místo vyvolává vzpomínky a myšlenky. Žádný pocit, který dostaneme, žádná myšlenky,
která nás napadne, žádná nálada není náhoda. Je to informace.
Když se mi myšlenka
v takové chvíli stočí do dávno zapomenutého dětství, má to svůj význam.
Třeba jsem se tenkrát cítila podobně jako teď ten člověk. Kvůli čemu to tenkrát
bylo? Vadilo mi to? Jak to nakonec dopadlo? Všechno zase vyhodnotíme a
vytvoříme nějakou hypotézu.
RACIONÁLNÍ TECHNIKY
Analýza potřeb
Potřeby máme různé, od
základních biologických, přes psychologické, sociální až po potřeby vnitřního
uspokojení a potřeby vidět v něčem smysl života. Dobré je vytvořit si
seznam potřeb, které člověk má. A v návaznosti na člověka, jehož potřeby
se snažíme zjistit, odškrtávat jednu položku po druhé. Zjišťovat, které potřeby
má, které z těch potřeb jsou naplněné a které chybí. Na základě těchto
informací pak vytváříme hypotézy.
Rozhovor s referující
osobou
To je rozhovor s nějakou
blízkou osobou, opatrovníkem, s někým, kdo člověka dobře zná a dá nám
cenné informace, které můžeme dále zpracovávat.
Studium dokumentace
Můžeme předpokládat, že každý
člověk s těžkou mentální poruchou bude mít nějaké zdravotní záznamy,
nějakou dokumentaci. Je to pro ně vlastně něco jako životopis pro nás.
V takových záznamech najdeme spoustu informací, které můžeme nějakým
způsobem využít. Je ale lepší s takovým člověkem nejdřív navázat první
kontakt, poznat ho, zpracovat svojí intuici a svoje pocity a teprve potom
nahlížet do podobných dokumentací. V opačném případě se často stává, že
člověka zaškatulkujeme a věříme diagnózám dřív, než si je ověříme.
A závěrem?
Nemusíme a ani nemáme člověka
někam tlačit. Tím mu určujeme, jaký má být, co má cítit, jak se má chovat. Ale
nemáme člověka ani nechat jen tak být. Každý z nás má nějakou potřebu
rozvíjet se, postupovat, a když už postupovat nemůžu, mám právo aspoň
nezapomenout a neztratit to, co už umím. Naším úkolem je odstraňovat překážky
v rozvoji. Nemusíme určovat směr rozvoje, stačí, když dáme tomu rozvoji
prostor a vytvoříme podmínky.