Abychom
dokázali komunikovat, musíme vnímat. Způsob naší komunikace záleží na tom, do
jaké míry a jakým způsobem vnímáme svět.
Budeme-li
se snažit nastavit nějaký komunikační kanál, budeme hledat nejsnadnější způsoby
komunikace a vycházet z možností toho, s kým chceme komunikovat.
Zaměříme se především na zrakové, sluchové a hmatové vnímání.
Pokud
člověk z nějakého důvodu nemluví, důležitá je pro něj především zraková
komunikace. Oční kontakt je důležitým komunikačním zdrojem informací. Udržet
oční kontakt s jinou osobou je však pro mnoho lidí obtížné. U cizích osob
s tím mívám problémy i já. Nikdy nedokážu přesně odhadnout, jak dlouho má
oční kontakt trvat, aby nepůsobil nezdvořile. Takže když se někomu cizímu dívám
do očí a snažím se poslouchat, co mi říká, hlavou se mi honí myšlenky na to,
jestli se nedívám příliš upřeně, jestli svým pohledem tomu druhému třeba
nepůsobím nějaké rozpaky, jestli ho neurazím, když mi pohled sklouzne jinam. A
pravý význam obsahu komunikace mi v té chvíli začne unikat. Raději vnímám
jiné věci, jako například barvu hlasu, nebo gesta. Oční kontakt pro mne
samotnou není příjemný a ani mu nepřikládám velikou váhu. To že se vám člověk
nedívá do očí ještě neznamená, že komunikovat nechce.
Někteří
lidé ztrácí schopnost poznávat
specifické podněty, např. obrázky nebo fotografie, ale předměty fixují docela
snadno.
Někdo
má tzv. tunelovité vidění, kdy vnímá pouze podněty, které se nacházejí
v jeho zorném poli. Je obtížné upoutat pozornost takového člověka na
předměty v dálce.
Někdo
může mít také o potíže vyhledat specifický podnět na větší ploše. Některé
podněty zase upoutají příliš a stávají se zdrojem fascinace a člověk není
schopný vnímat cokoliv jiného, je-li takový předmět v jeho zorném poli.
Sluchové
vnímání je svým obsahem zajímavé. Když slyšíme, nepřemýšlíme nad tím. Vnímáme
slova a zvuky a dělíme je na příjemné a nepříjemné. Pokud člověk neslyší vůbec,
možná slyší ticho a ticho je přece příjemné. Ale co ti ostatní? Málokoho
z nás napadne, že vyhodnotit nějaký zvuk se dá mnoha způsoby. Zajímavou
informací pro mne bylo, když jsem se dočetla, že jsou lidé, kteří se umí
soustředit jen na jeden zvuk hlasu. Když slyší hlasů víc, mají pocit, že
poslouchají rozladěné rádio a slyší jen hučení bez konkrétního obsahu. Jiný
zase třeba zase soustředí na víc hlasů najednou. Zpracovává hlasové informace,
které slyší od různých lidí v jednom okamžiku a když je z okolního
světa příliš mnoho informací najednou, jeho sluchové vnímání se zhroutí a začne
protestovat.
Hmatové
vnímání je pro mnohé z nás úplně samozřejmou věcí. Dotýkáme se různých
předmětů a zkoumáme je hmatem už jako děti. Komunikace pomocí dotyků je pro
většinu z nás hodně osobní a mělo by se k ní přistupovat opatrně.
Komunikační kanál postavený na předmětové komunikaci můžeme však
s úspěchem použít i u lidí, kde ostatní způsoby komunikace selhávají.
Komunikace
není jen mluvené slovo. Mluvit se pracně učíme celý život. Když se naučíme
slova, učíme se pak poznávat jejich význam. Když známe význam, učíme se slova
používat, dát nějakou formu tomu, co říkáme. A když už to formu má, učíme se
jak pomocí slov chytře manipulovat s ostatními. A často se za slova
schováváme.
Někdo
se mluvit nenaučí, někdo se to naučit neumí a někdo vlastně ani nechce. Ostatní
formy komunikace jsou pro nás přece
mnohem snadnější. Komunikovat občas musíme všichni, protože svoje potřeby a
přání jinak najevo nedáme. Záleží na nás, jakou formu komunikace si zvolíme.
Všechny
komunikační systémy, které se používají jako náhrada mluvené řeči, označujeme
jako alternativní komunikaci. Pokud si nějaký způsob komunikace zvolíme a
začneme ho používat, často potřebujeme zvýšit kvalitu porozumění řeči a
usnadnit si vyjadřování. K tomu slouží komunikační systémy, které
označujeme jako augmentativní komunikaci.
Jsou zaměřeny na podporu již existujících komunikačních možností.
Cílem
alternativní a augmentativní komunikace (běžně se používá zkratka AAK) je
umožnit aktivní dorozumívání tomu, kdo trpí závažnými poruchami komunikačního
procesu. To znamená zprostředkování, usnadnění a rozšíření komunikace všem,
kterým je mluvená řeč málo srozumitelná, nebo je jim znemožněna.
A
o formách a možnostech AAK bych chtěla psát…..