ALTERNATIVNÍ A AUGMENTATIVNÍ KOMUNIKACE
Komunikace
je výměna a sdílení informací s ostatními lidmi, možnost podělit se
s nimi o svoje myšlenky pocity, otázky, potřeby.
Pokud
vycházíme z toho, že komunikace je přirozenou potřebou každého člověka, pak
komunikovat chceme. Pokud chcemem komunikovat, musíme
mít informaci, o kterou se chceme podělit. Dále musíme mít někoho, kdo naši
informaci vyslechne. Musíme mít komunikačního partnera. Komunikačního partnera
si můžeme zvolit. Ale abychom mohli navázat nějakou komunikaci, musíme mít
možnost komunikačního partnera vyhledat a navázat komunikaci kdykoliv
potřebujeme. Pokud komunikačního partnera najdeme a navážeme komunikaci, musíme
znát ještě způsob přenosu sdělení, způsob, jakým informaci srozumitelně předáme.
Nakonec potřebujeme od komunikačního partnera zpětnou vazbu, abychom si byli
jistí tím, že naše informace byla správně pochopena.
Celá
komunikace vlastně probíhá podle podobného modelu:
Informace
– komunikační partner – navázání komunikace – způsob přenosu informace – zpětná
vazba
Většina
z nás je celý život obklopena lidmi, žijeme mezi lidmi
a s volbou komunikačního
partnera problém nemáme. Pro většinu z nás je navázání komunikace
přirozenou věcí, ale imobilní člověk, člověk s narušenými komunikačními
schopnostmi, nebo člověk s těžkými poruchami omezujícími sociální vazby,
tuto možnost nemá.
Všichni
se pohybujeme se ve stejném světě. Většinou mluvíme stejnou řečí, dokážemě používat mluvené slovo stejně tak dobře, jako
výrazová gesta. A hlavně jim rozumíme.
Nejběžnějším
způsobem přenosu sdělní je pro většinu z nás mluvená řeč. Pro toho, kdo
trpí závažnou poruchou řeči nebo komunikace, slouží metody AAK.
A
= alternativní : náhradní
A
= augmentativní: rozšiřující a podporující
K
= komunikace: přenos a předávání informací
Alternativní
komunikace nabízí možnosti náhrad za mluvenou řeč. Metody augmentativní
komunikace se zaměřují na rozšíření forem dorozumívání, které už používáme. Rozšiřují slovní zásobu slov, obrázků nebo
gest.
Význam
AAK je nepochybně ve zprostředkování komunikace lidem, kteří nemohou využívat běžné
formy dorozumívání. Pomáhá těmto lidem zapojit se do společnosti, usnadňuje jim
vytváření sociálních vazeb a kontaktů. Zmírňuje pocit vyčelenění,
pocit nepochopení a samoty. V neposlední řadě napomáhá ke zvýšení sbevědomí. Rozvinutá forma alternativní komunikace přináší
možnosti dalšího rozvoje, dává člověku možnost vyjádřit i jiné, než základní
životní potřeby. A člověk se cítí být víc člověkem.
Pokud
neporozumíme způsobům vyjadřování člověka s komunikační poruchou, není to
jeho chyba. Neví to pouze chyba toho, kdo se nám snaží nějakou informaci
sdělit. Je to především naše chyba, protože nedokážeme slyšet a pochopit.
Alternativní
komunikace je náhradou za mluvenou řeč. Alternativní znamená jakoukoliv
náhradu. Právě proto, aby nás
komunikační partner pochopil, musí mít alternativní komunikace nějakou
srozumitelnou formu, musí vytvářet snadnou zpětnou vazbu. K ničemu nám nebude, pokud zvolíme
takovou formu alternativní komunikace, které porozumí jen osoba
s komunikační poruchou, nebo její nejbližší okolí.
Metody
AAK
·
Bez pomůcek –
tyto metody jsou založené na využití prostředků neverbální komunikace, jakými
jsou oční kontakt, gesta nebo znaky.
·
S pomůckami
– může se jednat o technické pomůcky, jakými jsou různé komunikátory či pomůcky
s hlasovým výstupem. Metody
netechnické pak zahrnují komunikaci pomocí obrázků, symbolů, piktogramů, či
pomocí písma. Mezi metody AAK využívající nějaké pomůcky, patří i metody
podpůrné. Mezi ně řadíme sociální a globální čtení a třeba bazální
stimulaci.
Metody AAK bez pomůcek
Prostředky
neverbální komunikace používá každý z nás. Třeba jako doplněk
k mluvené řeči. Jsou to cílené pohledy očí, gesta, kterými často nevědomky
doprovázíme mluvená slova. Pokud nekomunikujeme běžným způsobem, mohou gesta a
výraz tváře do jisté míry vyjádřit okolí naše přání i naše potřeby. Ne vždycky
ale okolí pochopí, co chceme vyjádřit. K přesnější komunikaci pak slouží
manuální znaky. I manuální znakům dáváme nějakou formu.
Znak do řeči
Znak
do řeči není znakovou řečí. Znaková řeč je mezinárodně uznávaným jazykem a
nepatří mezi metody AAK!!
Znak
do řeči je jednodušší, využívá řeči těla, tj. přirozená gesta a mimiku.
Vychází
z výrazových prostředků, kterými většinou zcela podvědomě každý člověk
doprovází svojí řečovou komunikaci. Pomocí takových prostředků většina lidí
dokáže vyjádřit některá přání a skoro všechny pocity.
Znakování
do řeči je postavené na tom, že si je pro potřebu komunikace vytvoříme sami.
Konkrétní znaky vycházejí z přirozených vlastních gest. Například když
někoho vítám, napřáhnu k němu ruku. A z tohoto gesta si třeba
vytvořím znak pro pozdrav.
Pokd si
znak vytvoříme a začneme jej používat, je důležité doprovázet je mluveným
slovem. Usnadníme tím obtížně komunikujícímu člověku pochopení celého znaku.
Nevýhodou
znaků do řeči je malá univerzálnost. Znakům často rozumí jen člověk
s komunikační poruchou a často jen jeden komunikační partner. Výhodou je
naopak snadná dostupnost znaků, která vychází z přirozených gest
a symbolů.
Makaton
Je
neverbální komunikační systém vytvořený z manuálních znaků a symbolů. Slovník Makatonu je mezinárodní a při využívání této metody je
důležité tento mezinárodně uznávaný systém respektovat. Každý znak je vždy
doprovázen mluvenou řečí. Obvykle se neznakují všechna slova ve větě. Důraz se
klade jen na ta, která mají pro smysl celého sdělení podstatný význam. Slovník Makatonu obsahuje 350 slov uskupených do osmi částí podle
náročnosti a obsahu. Znakování v Makatonu je
snadné, srozumitelné, rychlé a dostupné. Většinu znaků používáme nevědomky i
v běžné komunikaci.
Prstová abeceda
Prstová
abeceda je soubor symbolů jednotlivých písmen znázorňovaných pomocí prstů jedné
nebo druhé ruky. Z písmen se pak skládají celá slova.
Potíž
je často v tom, že se člověk soustředí na jednotlivá písmenka a uniká mu
obsah sdělení.
Metody AAK s netechnickými pomůckami
Komunikace pomocí grafických symbolů
Komunikace
pomocí grafických symbolů vychází z toho, že reálnému předmětu, který
symbolizuje určitou situaci, věc nebo potřebu, přiřadíme zjednodušený grafický
symbol. Při osvojování nových grafických symbolů se zaměřujeme na to, aby
člověk s komunikační poruchou pochopil vztah mezi reálným předmětem a
vybraným symbolem. K reálnému předmětu přikládáme obrázek nebo fotografii
vyjadřující určitou věc nebo situaci. Teprve potom začneme pracovat se
zjednodušeným grafickým symbolem.
Piktogramy
Typů
piktogramů existuje více druhů. Některé jsou černé na bílém podkladě, jiné jsou
bílé na podkladě tmavém. Setkáváme se s nimi prakticky na každém kroku i
v běžném životě. Slouží jen jako znázornění určitého místa nebo činností.
Těžko se z nich skládají věty.
Ukázka
piktogramů:
Piktogramem snadno vyjádříme nějakou potřebu, hůře se předává
nějaké složitější sdělení. Tisk piktogramů na kartičky, které ke komunikaci
používáme, je navíc docela nákladný. Toner v tiskárně moc dlouho nevydrží
takovou spotřebu barvy.
PESC (Picture ExchangeCommunication
Symbols)
PESC
je propracovaný soubor grafických symbolů. Obrázky jsou jednoduché,
s černými obrysy a většinou barevné. PESC obsahuje v základní verzi
kolem 4500 symbolů ze všech oblastí. Ze symbolů se snadno skládají i několika
slovní sdělení, dají se jimi vyjádřit i pocity.
Od
ostatních komunikačních systémů, které pracují s vizuálními symboly, se
liší především tím, že lidé, využívající tyto systémy na obrázky neukazují, ale
komunikačnímu partnerovi je přinášejí. Tato výměna umožňuje hned na počátku
používání snadno pochopit princip komunikace.
VOKS
VOKS
je výměnný obrázkový komunikační systém. Vychází z komunikačního programu
PESC, liší se v některých bodech metodiky, je upravený a speciálně
přizpůsobený pro podmínky v České republice (Mgr. Margita
Knapcová).
Základem
je výměna fyzické věci za obrázek. Tato komunikace od počátku motivuje, protože osoba
s poruchou komunikačních schopností dostává to, co opravdu chce. Tato
metoda se používá především
při komunikaci s osobami s těžkým mentálním postižením,
které význam komunikace nechápou a neumí vyjádřit své potřeby. Grafické symboly
VOKS znázorňují činnosti, věci, situace i emoce. Mají široké využití. Jsou to většinou
černobílé obrázky, graficky jednoduché, s popisem v horní části
obrázků. Při používání obrázků z VOKS se dají snadno sestavovat celé věty.
Komunikace pomocí obrazových symbolů
Obrazové
symboly mohou mít jakoukoliv podobu i formát. Může se jednat o obrázky stejně
jako o fotografie. Jednotlivými obrázky nebo fotografiemi seznamujeme nemluvící
osobu postupně tak, aby si je dokázala spojit s reálným předmětem nebo
určitou situací.
Komunikace pomocí písmen a psaných slov
Komunikace
pomocí písmen a psaných slov je vhodná pro člověka, který umí číst a psát a je
mu pouze v rámci jeho postižení odepřena hlasová komunikace mluveným
slovem. Jednotlivá písmena se sestavují do slov a slova pak do vět či do
komunikačních tabulek.
Bliss
Komunikační
systém Bliss nebyl původně určen jako náhrada či
metoda alternativní komunikace pro osoby s komunikačními potížemi. Vznikl jako snaha o
vytvoření univerzálního a mezinárodního komunikačního prostředku. Celý
komunikační systém vychází z 26 grafických prvků a jejich kombinací se dá
vytvořit až 1400 symbolů. Jejich dalšími kombinacemi pak další a další symboly. Logika symbolů
umožňuje jejich snadné zapamatování. U osob s těžkým mentálním postižením
je tato metoda nepoužitelná.
Ukázka
symbolů:
Komunikace předmětová
Komunikaci
pomocí předmětů upřednostňujeme tam, kde nemluvící osoba v důsledku svého
postižení nedokáže udržet oční kontakt s obrázkem či fotografií. U
předmětové komunikace se využívá především hmatových schopností nekomunikujícího
člověka. Je důležité si uvědomit, že pro takového člověka daný předmět znamená
to, co pro jiného mluvené slovo. Podstatou předmětové komunikace je spojení reálného
předmětu s určitou situací nebo potřebou. Např. lžička = mám hlad, bota =
chci jít na procházku, šála = je mi zima. Tyto předměty by měly být odlišené od
předmětů, které běžně používáme. Například umístěné v průhledném plastovém
sáčku nebo přilepené na pevné podložce.
Metody AAK s technickými pomůckami
·
Počítače s hlasovým
výstupem a speciálním softwarem
·
Technické pomůcky
s hlasovým výstupem, spínače
·
Komunikátory
Podpůrné komunikační metody
Alternativní čtení s využitím
globální metody
Alternativní
čtení s využitím globální metody používá grafických znaků nebo obrázků.
Vychází z toho, že člověk s komunikační poruchou dokáže vnímat i
napsané slovo jako celek, jako jistý druh obrázku. Pokud je pod symbolem
s obrázkem knihy krátké slovo KNIHA, nekomunikující osoba si spojí obrázek
stejně jako napsané slovo s konkrétním předmětem. Při metodických
postupech se pak pracuje např. s rozstřihnutým obrázkem, který se skládá,
nebo s odstřižením slova od obrázku a s jeho následným přiřazením.
Sociální čtení
Sociální
čtení je netradiční podpůrná a pomocná metoda. Uplatní se především při
rozvíjení rozumových schopností, orientačních dovedností a ke zlepšení sociální
komunikace. Pomáhá osobám s komunikačními poruchami začlenit se do běžné
společnosti. Zaměřuje se především na to, co je pro daného jedince využitelné
v běžném životě a co je pro něj blízké. Např. poznávání obalů různého
zboží nebo postup při vaření znázorněný obrázky nebo piktogramy.
Sociální
čtení umožní postiženým osobám celkovou orientaci v životě, rozvíjí jejich samostatnost a
nezávislost.
Facilitovaná komunikace
Facilitovaná komunikace je technika umožňující nemluvícím osobám s
postižením komunikovat pomocí ukazování na písmena v komunikační tabulce
(pokud umí číst) nebo na obrázky (pokud číst neumí), s pomocí komunikačního
partnera. Obrázky nebo písmena mohou být
na počítači, tabulce s písmeny, či na obrázkových komunikačních tabulkách.
Komunikační partner zajišťuje fyzickou pomoc při vedení ruky, nesmí však
ovlivňovat vlastní volbu komunikujícího.
POUŽITÍ METOD AAK V PRAXI
Metod
AAK je mnoho. Jedná se o alternativu, o náhradu běžné mluvené řeči. Metody AAK
vycházejí individuálně z možností a potřeb osob, které mají
z nějakého důvodu omezené komunikační schopnosti. Je důležité zvolit vhodnou komunikační metodu
individuálně podle možností a schopností každé osoby s postižením.
Je
důležité na podpoře a rozvoji komunikace neustále pracovat. Rozšiřovat slovní
zásobu, i když člověk místo slov používá symboly či obrázky. Je nutné neustále
motivovat člověka ke komunikaci.
Tak
jako se rozvíjí mluvená řeč, rozvíjí se i postupy zvolených metod a systémů
alternativní komunikace. Komunikující osoba, která používá ke komunikaci
předměty, může zároveň pracovat na tom, aby je dokázala postupně nahradit grafickými
symboly, které se snadněji používají. Osoba, která používá ke komunikaci Makaton znaky, může je doplňovat obrázky.
A
v neposlední řadě je nutno zajistit podporu okolí nekomunikujícího
člověka.
Komunikační
partner musí umět rozpoznat snahu nekomunikujícího klienta o navázání
komunikace a reagovat na ni. Musí znát způsoby, jak udržet a rozvíjet
komunikaci s nekomunikujícím člověkem, jak jej motivovat. Je důležité, aby
v komunikaci nepokládal pouze otázky, na které je jednoznačná odpověď ano
nebo ne. Musí pokládat vždy jen jednu srozumitelnou otázku, na kterou je možná
jednoznačná odpověď.
Musí
také dát nekomunikující osobě dostatek času na odpověď. Nesmí zapomínat na to,
že nekomunikující osoba potřebuje mít zároveň kontrolu, že komunikační partner
jeho sdělení rozumí.
Jednotlivé
znaky nebo symboly je pro snadnější použití třeba uspořádat do komunikačních
tabulek, tašek nebo knih. Je důležité umožnit k těmto symbolům co
nejsnadnější a neomezený přístup.
KOMUNIKAČNÍ
TABULE
Komunikační
tabule se používají většinou na místech přístupných většímu množství lidí,
nejsou individuální, slouží každému, kdo zná použité symboly. Slouží
k rychlému a snadnému sdělení informace.
Komunikační
tabulky
Komunikační
tabulka je pro nekomunikující osobu jako slovní zásoba pro běžně mluvícího
člověka. Měla by proto být vždy stejně snadno dostupná a srozumitelná.
Komunikační
tabulka může mít různý formát s různým obsahem symbolů. Měla by být
chráněná před poškozením a zničením. Do komunikační tabulky umísťujeme jen
symboly, které nekomunikující člověk už zná a dokáže je použít.
Komunikační
tabulka je vysoce individuální. Může obsahovat jen grafické symboly, jiná jen
fotografie, či obrázky. Některé obsahují jen písmenka, další pak fráze a celé
věty. V některých je kombinace několika symbolů.
Symboly
v komunikačních tabulkách jsou obsahově řazené podle komunikačních potřeb
nemluvící osoby. Někdy jsou zaměřené na určitý popis událostí (co dělám, když
jdu nakupovat, jdu navštívit lékaře), jindy jsou seskupovány podle témat
(jídlo, sport). Někdy se obsahově dotýkají činnosti, kterou má nekomunikující
osoba v oblibě (sportovní kluby, výsledky utkání apod.).
Víceúčelová komunikační tabulka
Tematická
komunikační tabulka
Prima, souhlasím. |
Jsem naštvaná. |
Kdo? |
Jsem nadšená. |
Jsem smutná. |
Co? |
Líbí se mi to. |
Jsem zklamaná. |
Jaký? |
To je bezvadné. |
Bojím se. |
Který? |
Je mi dobře. |
Nudím se. |
Čí? |
Mám tě ráda. |
Nelíbí se mi to. |
Kolik? |
Komunikační tabulka z jednoduchých
sdělení a frází
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
+ |
- |
x |
: |
= |
dobře |
znovu |
nerozumím |
! |
? |
a |
á |
b |
c |
č |
d |
e |
é |
f |
g |
h |
ch |
i |
í |
j |
k |
l |
m |
n |
o |
ó |
p |
q |
r |
ř |
s |
š |
t |
u |
ú |
v |
w |
x |
y |
z |
ž |
konec slova |
, |
konec věty |
. |
Komunikační tabulka písmenková
Komunikační
knihy
Pokud
je komunikačních tabulek více, je vhodné uspořádat je do komunikační knihy. I
tyto komunikační knihy mohou mít různou formu.
Komunikační tabulky podle témat
Komunikační kniha
komunikační
klíčenka
Komunikační
symboly jsou uspořádány v menším formátu do klíčenky, která se dá nosit na
krku během celého dne. Může být sestavená stejně jako komunikační tabulka jen
ze symbolů nebo obrázků, může však být i kombinací různých symbolů. Slouží
k rychlému sdělení nějaké informace. Je osobě s komunikační poruchou
snadno dostupná.
Komunikační
kapsička
Její
výhodou je hlavně to, že ji má člověk pořád u sebe. A manipulace s ní je
taky snadná
A na závěr :
·
Komunikace je
opravdu důležitá. Běžná komunikace je různorodá (telefon, mluvené slovo, písmo,
skype apod.). AAK komunikace je stejně různorodá,
dává mnoho možností.
·
Každý symbol
znamená pro nekomunikující osobu to samé jako slovo pro komunikujícího člověka
·
Žádná snaha o
navázání komunikace a nastavení komunikačního kanálu není marná
·
Každá metoda AAK
se musí přizpůsobit individuálně podle potřeb a schopností jednotlivých
nekomunikujících lidí
·
Naučit někoho
využívat metod AAK je obtížná a dlouhodobá záležitost. Výsledky jsou vidět často
až za několik měsíců
·
Pokud nastavíme
komunikační kanál tak, aby byl srozumitelný pro obtížně komunikujícího člověka,
musíme ho učinit srozumitelným i pro okolí. To znamená, že v jeho
komunikační knize a komunikačních tabulkách by měl být vložen návod, jak je umí
používat
·
Běžná komunikace
nevyžaduje bezprostřední blízkost druhé osoby. Můžeme mluvit přes místnost,
můžeme při komunikaci umývat nádobí apod. Při použití AAK musíme být většinou
v bezprostřední blízkosti toho druhého a musíme věnovat pozornost jen
komunikaci. Měli bychom myslet i na to, že někdo nemá rád fyzický kontakt a
bezprostřední blízkost druhé osoby.
·
Když člověk neumí
komunikovat, neznamená to ještě, že komunikovat nechce.
·
I ten, kdo komunikovat
neumí, je člověkem. A člověk má právo projevit svou vůli a rozhodnout se.
Neměli bychom s takovým člověkem jednat jako s věcí, rozhodovat za
něj a mluvit na něj jen v příkazových větách.