Sama nejsem technický typ.
Technické stavby mě v úžas nepřivádějí. Opravím se: nepřiváděly. Tohle
ovšem bylo něco úplně jiného....
Gabčíkovo je vodní dílo na Dunaji. Hráz s vodní elektrárnou je
postavena přibližně kilometr jižně od obce Gabčíkovo, podle níž je také dílo
pojmenováno.
Protože se stavba nachází v nížině, znamenalo by
zahrazení řeky vytvoření velké záplavové oblasti a rozsáhlého jezera. Proto
byly jeho hranice pevně stanoveny hrázemi, jejichž výška dosahuje až šesti
metrů. Vzniknout tedy měla rozsáhlá vodní nádrž, schopná zadržet velký přísun
vody a umožnit plavbu lodím říčně-námořního typu.
Původně mělo jít o společný, Československo – Maďarský
projekt, první projekty začaly vznikat již v roce 1976. V průběhu 80. let
protesty v Maďarsku značně snížily popularitu této stavby v zemi a roku
přidala i některá československá ekologická sdružení. Maďarská vláda se
v roce 1989 rozhodla jednostranně spolupráci na stavbě přerušit. V té
době byla stavba již skoro hotová.
Vznikla bouřlivá diskuze, zda elektrárnu dobudovat, či
nikoliv. Zatímco maďarská strana poukazovala na mnohá ekologická rizika,
spojená se skutečností, že nádrž se nachází hned na začátku maďarské části toku
Dunaje, českoslovenští odborníci odmítali další dlouhé vědecké studie, které by
potvrdily či vyvrátily maďarské obavy. Ačkoliv se konala různá oboustranná
jednání, nedošla k žádnému východisku. Nakonec se Československo rozhodlo ve
stavbě pokračovat. Naštěstí. Při pohledu na tak monumentální a fungující dílo
člověk dneska fascinovaně zírá na to, jak se mu podařilo spoutat takovou
přírodní sílu a ještě takový živel přimět, aby pro něj pracoval.
Tohle je
řídící věž a vlastní elektrárna. Technickým detailům opravdu
nerozumím,
počet turbín si nepamatuju, ale v úžasu jsem přemýšlela
nad tím, jak
člověk tokáže uprostřed řeky cokoliv
postavit. A Dunaj
je pořádná
řeka, se silným průtokem a nespoutanou sílou, i když na
fotografiích
vypadá jako líný potok.
Mnohem víc
než celá elektrárna, kolem které je stále takový humbuk,
mě nakonec
zajímala funkčnost zdymadel. Doprava je v téhle části
Dunaje čilá
a já se nestačila divit, jak hladce všechno funguje.
Do jednoho
ze zdymadel vplula loď co má namířeno proti proudu.
Jen pár minut trvá, než se
celý prostor zaplní vodou......
Otevřou se vrátka a loď
pokračuje tam, kam má namířeno.....
Sotva se vzdálí, připlouvají další lodě
z opačného směru a řadí se
jedna vedle druhé....
Voda začne zase celkem rychle
klesat....
Na druhé straně hráze se
otevírají vrata.....
A lodě jsou pryč. Určitě to
netrvalo víc než půl hodiny. I když čas
Bývá relativní, když něco člověka zaujme.